Η γελάδα Β’ χρόνος

Η γελάδα Β’ χρόνος

του Ναζίμ Χικμέτ

Ολοκληρώθηκαν οι παραστάσεις

της Β’ περιόδου στις 29/2/2020

 

Το αλληγορικό παραμύθι του σπουδαίου Τούρκου δημιουργού, που αποτελεί ταυτόχρονα και κοινωνική σάτιρα για το ανικανοποίητο του ανθρώπου και το αέναο κυνήγι της “ευτυχίας”, επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στη φιλόξενη σκηνή του Altera Pars, υπό τους ήχους της κλασικής μουσικής και τα έντονα στοιχεία της κομέντια ντελ άρτε και του γκροτέσκο.

Η προσεγμένη σκηνοθετική ματιά του Πέτρου Νάκου, αναδεικνύει περίτεχνα τους συμβολισμούς του έργου και μας παρασύρει στον ποιητικό και ταυτόχρονα τόσο οικείο και μαγευτικό κόσμο του Ναζίμ Χικμέτ.

«Η Γελάδα», λαϊκή παραβολή, συμβολικό παραμύθι και ιδιότυπη κοινωνική σάτιρα μαζί, γράφεται στη Μόσχα το 1956, από τον πιο αγαπημένο στους Έλληνες Τούρκο ποιητή συγκεντρώνοντας όλα τα χαρακτηριστικά της πρωτότυπης και πρωτοπόρας δραματουργίας του. Με λόγια απλά, καθαρή ματιά και πνεύμα οξύ, ο μεγάλος ποιητής και τρυφερός παραμυθάς, μιλάει μέσα από το έργο του, στο σήμερα, θαρρείς και τίποτα δεν έχει αλλάξει στον κόσμο των ανθρώπων…

Μήπως πράγματι, δεν έχει αλλάξει τίποτα; Μήπως ακόμη οι άνθρωποι ψάχνουν για

έναν από μηχανής θεό να τους «σώσει» από την πραγματικότητα που δεν τους ικανοποιεί;

Ο σκηνοθέτης Πέτρος Νάκος παρουσιάζει το αλληγορικό, αλλά πάντα ανθρώπινο, σύμπαν του Ναζίμ Χικμέτ στη σκηνή του Altera Pars, με ένα φρέσκο, αληθινό τρόπο, αναδεικνύοντας τόσο το χιούμορ όσο και τη σκληρή αλήθεια ενός … «παραμυθιού».

Λίγα λόγια για το έργο

«Η Γελάδα» είναι μια αλληγορία για την εξάρτηση του σύγχρονου ανθρώπου από τον καταναλωτισμό και την παράλογη πρόσδεση της ανθρώπινης ευτυχίας στην απόκτηση υλικών αγαθών. Αποτελεί μια βαθιά κοινωνική κριτική, για την εξώθηση των ανθρώπων σ’ ένα μάταιο κυνήγι, ένα αέναο και εξαντλητικό ανταγωνισμό για οικονομική και κοινωνική ανέλιξη. Τα πρόσωπα του Χικμέτ αναδύονται γλαφυρά, μέσα από το λυρικό συμβολισμό τους. Είναι ταυτοχρόνως αρχετυπικά σύμβολα και καθημερινοί άνθρωποι πλασμένοι με τρυφερότητα και στοργή, από έναν άνθρωπο που αγάπησε βαθιά τους ανθρώπους, αγωνίστηκε και αφιέρωσε τη ζωή του στην υπεράσπιση της ελευθερίας τους.

Η υπόθεση

Μια μικροαστική οικογένεια με μεγάλα όνειρα για κοινωνική ανέλιξη, για καταξίωση, για πρόοδο και προκοπή, η μάνα, η κόρη, ο γιος… Ονειρεύονται ένα καλύτερο αύριο.

Η μάνα θέλει το καλύτερο για τα παιδιά της και τα παιδιά φορτώνονται τις προσδοκίες και τις επιθυμίες της μητέρας τους. Η κόρη θα γίνει σπουδαία καλλιτέχνης της όπερας και ο γιος ο μεγαλύτερος ποιητής της εποχής του. Όνειρα που είναι μεγαλύτερα από την πραγματικότητα που τους περιορίζει.

Λύση έρχεται να δώσει μια γελάδα… Μία παχιά γελάδα που θα κατεβάζει γάλα και το γάλα της θα γίνει βούτυρο, γιαούρτι και θα πουληθεί και έτσι θα πλουτίσουν και αφού πλουτίσουν … τότε σίγουρα όλα θα είναι καλύτερα.

Σύντομα όμως το μέσο γίνεται σκοπός και τα πάντα ανατρέπονται.

Η γελάδα ιεροποιείται, γίνεται θεός και τύραννος μαζί και φορτωμένη με όλες τις ελπίδες της οικογένειας γίνεται ο δυνάστης τους. Η γελάδα που θα τους έσωζε, τώρα τους απελπίζει. Ποιος θα βρεθεί να τους απαλλάξει από την τυραννία της;

Ο Συγγραφέας

Ο Ναζίμ Χικμέτ είναι ο μεγαλύτερος Τούρκος ποιητής του 20ου αιώνα. Γεννήθηκε το 1902 στη Θεσσαλονίκη και απεβίωσε το 1963 στη Μόσχα. Ασχολήθηκε με όλα τα είδη του γραπτού λόγου, έγινε όμως περισσότερο γνωστός ως ποιητής. Μέγας δάσκαλος και ανανεωτής της τουρκικής προοδευτικής ποίησης, γίνεται ίνδαλμα του τουρκικού λαού και αποκτά παγκόσμια αναγνώριση. Εκτός από ποιήματα, έγραψε μυθιστορήματα, παραμύθια, δοκίμια, κινηματογραφικά σενάρια και 30 περίπου θεατρικά έργα.

Η ποίησή του είναι απλή αλλά την ίδια στιγμή άκρως σαγηνευτική. Τα κείμενά του διαπνέονται από μουσικότητα και έντονο συμβολισμό και γεμίζουν τους αναγνώστες με αισθήματα αισιοδοξίας και πίστης για το μέλλον. Το ξεχωριστό του ύφος είναι απλό, ζεστό και τρυφερό. Ταυτόχρονα, όμως, γίνεται ανατρεπτικό, καταγγελτικό και κοφτερό σαν λεπίδι.

Τα θεατρικά έργα του Χικμέτ συνδυάζουν στοιχεία του ψυχολογικού θεάτρου των Στανισλάφσκι και Βαχτάνγκοφ αλλά και τεχνικές της Κομέντια ντελ άρτε. Λάτρης των Μαγιακόφσκι και Μέγιερχολντ, κατάφερε να συγκεράσει το σοβιετικό φουτουρισμό με τη λαϊκή παράδοση της πατρίδας του. Για τον Χικμέτ το παραστασιακό γεγονός θα πρέπει να αποτελεί για τους θεατές ένα συλλογικό, αισθητικό βίωμα.

 

Η παράσταση έχει επιχορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.

Διάρκεια: 90’

Δυνατότητα παραστάσεων για σχολεία κατόπιν συνεννόησης.

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2103410011

 

Τrailer Παράστασης:

 

Συνέντευξη Πέτρου Νάκου – Μίνας Χειμώνα στην εκπομπή της ΕΡΤ “Άλλη Διάσταση”

Συνεντεύξεις

Μετά την επιστροφή της στη σκηνή του Altera Pars στην Αθήνα, «Η Γελάδα», το αλληγορικό παραμύθι του σπουδαίου Τούρκου δημιουργού Ναζίμ Χικμέτ έρχεται στη Σύρο να μιλήσει στο θεατρόφιλο κοινό για το ανικανοποίητο του ανθρώπου και το αέναο κυνήγι της “ευτυχίας”.
Διαβάστε περισσότερα εδώ

Η Μίνα Χειμώνα μιλά στην Ευαγγελία Κορωναίου και την εφημερίδα ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ

Κριτικές

Ο Πέτρος Νάκος (τόσο σκηνοθετικά όσο και ερμηνευτικά), η Μίνα Χειμώνα, η Αγγελική Κοντού, ο Σπύρος Σιδέρης και ο Ηλίας Τσούμπελης, καθείς από το μετερίζι του συνθέτουν με απόλυτη μαεστρία το παζλ της αφήγησης και κρατούν το ενδιαφέρον του κοινού αμείωτο
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Εικόνες μεγάλης αισθητικής αξίας ζωντανεύουν στη διάρκεια της παράστασης «Η Γελάδα» που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο Altera Pars.(...)Μια αλληγορία με πολιτικό βάθος για το αέναο κυνήγι της ευτυχίας και του καταναλωτισμού.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Η εκπληκτική σκηνοθεσία με τη χρήση σκιών μας φέρνει σίγουρα στο μυαλό την πατρίδα του Ναζίμ Χικμέτ, που σε συνδυασμό με την απίστευτα επιτηδευμένη κινησιολογία, μας εντάσσει σε ένα ίσως υπερρεαλιστικό σκηνικό που υπογραμμίζει και τραγικοποιεί ακόμη περισσότερο τους χαρακτήρες, κάνοντάς τους έρμαια των ίδιων τους των χαρακτήρων.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Ξεχωριστή αναφορά αξίζει να γίνει στη σκηνοθεσία του έργου. Επί σκηνής συναντώνται επιτυχώς ο λαϊκός χαρακτήρας του έργου με στοιχεία από την Commedia dell’ Arte και την μπρεχτική αποστασιοποίηση. Το σκηνικό διαρκώς μεταβάλλεται προκειμένου να μεταφέρει τους θεατές σε έναν συγκεκριμένο χώρο δράσης κάθε φορά.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Ο σκηνοθέτης Πέτρος Νάκος αναδεικνύει την αλληγορική αυτή αφήγηση με στοιχεία ψυχολογικού, αλλά και λαϊκού θεάτρου χρησιμοποιώντας κατάλληλα διάφορες τεχνικές, με αναφορές στο θέατρο σκιών, στην κομέντια ντελ΄άρτε, στο εξπρεσιονιστικό θέατρο και σε συνδυασμό με τη διδασκαλία των ηθοποιών κατορθώνει να παρουσιάσει ένα θέαμα που αφορά το σύγχρονο θεατή, προβληματίζοντάς τον με τρόπο που ανοίγει διεξόδους για δημιουργική σκέψη.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Στο σύνολο της πρόκειται για μια παράσταση με έντονα ευφρόσυνο παραστασιακό αποτέλεσμα, που βασίζει την αμεσότητα της στην έξοχη σκηνοθετική προσέγγιση και απόδοση του λαϊκού, αλληγορικού και παραμυθιακά κωμικού κειμένου του Χικμέτ από την ιδιαίτερα ασκημένη ομάδα του Altera Pars.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
ΝΑΖΙΜ ΧΙΚΜΕΤ «Η ΓΕΛΑΔΑ» στο ALTERA PARS σε μια αλησμόνητη παράσταση. Ένα καλοδομημένο και καλοφτιαγμένο έργο βρίσκει τους ιδανικούς ερμηνευτές του και «ξεκλειδώνεται» μέσα από το διαχρονικό (ασιατικό και ρωμέϊκο) θέατρο σκιών.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Προφανώς η γελάδα είναι σύμβολο, (...) σύμβολο των διαρκών ονείρων ευμάρειας και κοινωνικής ανόδου με την οποία ζουν ιδίως οι μικροαστοί, αλλά και τα εργατικά στρώματα στις παρυφές τους, όνειρα που για την υλοποίησή τους ζητούν υποταγή σε εξοντωτικούς ρυθμούς εργασίας.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Η σκηνοθεσία του Πέτρου Νάκου είναι λιτή, σαν δήλωση απέχθειας προς το οτιδήποτε υπερβολικό και γιγαντώδες, που μπορεί να πνίξει τον ίδιο τον άνθρωπο εντός του. Ταυτόχρονα καταφέρνει να υπερασπιστεί το κείμενο του “ρομαντικού επαναστάτη” Χικμέτ με τις σαφείς πολιτικές του δηλώσεις να υποβόσκουν δίχως να “θολώνουν” τη δραματουργική διάθεσή του και την όποια grotesque αισθητική.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Είναι πραγματικά σπουδαίο το έργο του τούρκου ποιητή Ναζίμ Χικμέτ που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος στο Θέατρο Altera Pars. Είναι σπουδαίο γιατί μιλάει στην ψυχή σου. Μιλάει για σένα. Και μιλάει για τη δουλειά σου.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Ο Πέτρος Νάκος, παρότι ενσωμάτωσε αρκετά χιουμοριστικά στοιχεία στο έργο, απέφυγε με έντεχνο τρόπο να το μετατρέψει σε σουρεάλ φαρσοκώμωδία. Παράλληλα, με τη χρήση ευρηματικών κοστουμιών, μακιγιάζ και την προσθήκη γκροτέσκο αλλά και κομέντια ντελ άρτε στοιχείων στην παράσταση πέτυχε να προσαρμόσει το έργο στην σημερινή οικονομική, κοινωνική και πολιτική επικαιρότητα, με τον θεατή να νιώθει ότι τα όσα διαδραματίζονταν επί σκηνής αφορούν καταστάσεις που βιώνει κανείς και σήμερα.
Λεπτομέρειες
ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ στο Νewsletter μας για να δείτε το Πρόγραμμα της παράστασης
No, thank you. I do not want.
100% secure your website.
Powered by