“Πλάσματα του Θεού: υπόθεση Παπέν”

“Πλάσματα του Θεού: υπόθεση Παπέν”

από 7/12/2023

στο θέατρο Altera Pars

ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΕΩΣ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2024

Από 21/1/ 24 η παράσταση μεταφέρεται κάθε Σάββατο στις 21.00 και κάθε Κυριακή στις 20.30

Πλάσματα του Θεού: υπόθεση Παπέν μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση του καλλιτεχνικού οργανισμού Altera Pars βασισμένη στην αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν, που διέπραξαν ένα από τα πιο στυγερά και αινιγματικά εγκλήματα του 20ού αιώνα.

Μια καθηλωτική παράσταση, για τον αποκλεισμό, την αδικία, την εκδίκηση και την αγάπη, που παντρεύει το φιλμ νουάρ με τα σύγχρονα crime series και εμπλουτίζεται με κωμικά-σατυρικά στοιχεία. 

H ιστορία:

Οι αδελφές Παπέν το Φλεβάρη του 1933 γίνονται πρωτοσέλιδο στις γαλλικές εφημερίδες, αφού ομολογούν ότι σκότωσαν την κυρία τους και την κόρη της, έπειτα από επτά χρόνια που βρίσκονταν στην υπηρεσία τους, κατακρεουργώντας τα πτώματά τους. Η δίκη που ακολουθεί συγκεντρώνει και πάλι τα φώτα της δημοσιότητας, ενώ η γαλλική κοινωνία διχάζεται ανάμεσα σε εκείνους που ζητούν την παραδειγματική τιμωρία των Παπέν κι εκείνους που προσπαθούν να τις δικαιολογήσουν. Στο μεταξύ η αποκάλυψη πως η Λέα και η Κριστίν Παπέν είχαν αιμομικτική σχέση συσκοτίζει ακόμη περισσότερο την υπόθεση, και προκαλεί πρωτόγνωρο σοκ στην κοινωνία της εποχής.

Ψυχιατρική και εγκληματολογία προσπαθούν μέχρι σήμερα να δώσουν πειστικές ερμηνείες στο έγκλημά και να φωτίσουν τα κίνητρα τους. Ήταν έγκλημα ταξικής εκδίκησης; Ήταν ένα ξέσπασμα ψυχωσικού επεισοδίου; Υπήρχαν σεξουαλικές προεκτάσεις σε αυτό; Διάσημοι φιλόσοφοι, συγγραφείς, επιστήμονες και καλλιτέχνες, όπως ο Σάρτρ, η Σιμόν ντε Μπουβουάρ, ο Λακάν κ.α., ασχολήθηκαν με την υπόθεση, προσπαθώντας να τις γνωρίσουν, να τις κατανοήσουν, να τις δικαιολογήσουν. O Ζαν Ζενέ μάλιστα θα γράψει το δημοφιλέστερο θεατρικό του έργο του, τις “Δούλες” εμπνευσμένος από την ιστορία τους.  Ωστόσο παρά τον αποτροπιασμό που προκαλούν οι πράξεις τους, ακόμη και το δικαστικό σύστημα στάθηκε με μια παράδοξη επιείκεια,   με μια λανθάνουσα συμπάθεια απέναντί τους. Ίσως γιατί, πίσω απ’ την παράδοξη αυτή συμπάθεια, κρύβεται η συλλογική ενοχή μιας κοινωνίας, για το τέρας που εξέθρεψε και στο τέλος της επιτέθηκε με ανεξέλεγκτη μανία.

100 χρόνια πέρασαν από το φριχτό έγκλημα των αδελφών Παπέν κι όμως τα ερωτήματα που εγείρονται από την τραγική τους ιστορία μοιάζουν τόσο κοντινά κι επίκαιρα:

Πώς διαμορφώνεται ένας άνθρωπος μέσα σ’ ένα σύστημα όπου η αδικία και η κακοποίηση είναι κανονικότητα; Όπου η διαφορετικότητα στιγματίζεται και περιθωριοποιείται, ενώ οι άνθρωποι διαχωρίζονται αυστηρά σε αυτούς που μπορούν τα πάντα και σ’ εκείνους που η σκέτη επιβίωση είναι η μοναδική τους προοπτική – κι αυτή ακόμα πολύ αβέβαιη; Πώς διαπλάθεται ένας άνθρωπος στερημένος από κάθε φροντίδα, από κάθε καλοσύνη, από κάθε ευκαιρία να βελτιώσει έστω κατ’ ελάχιστο τη ζωή του; Αυτός ο άνθρωπος σίγουρα εξαχρειώνεται και γίνεται ικανός για τα φρικτότερα εγκλήματα και τη μεγαλύτερη κακότητα. Πόσο φταίει ο άνθρωπος αυτός για τις πράξεις του, εναπόκειται στην κρίση του καθενός μας να το αξιολογήσει…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

Παραστάσεις: Kάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00, θέατρο Altera Pars (Μεγ.Αλεξάνδρου 123, στάση μετρό: Κεραμεικός) /

Από 21/1/24 Κάθε Σάββατο στις 21.00 και κάθε Κυριακή στις 20.30

Εισιτήρια: 16 ευρώ (Κανονικό), 12 ευρώ (Φοιτητικό/Ανέργων/ΑΜΕΑ), 10 ευρώ (Oμαδικό: για γκρουπ άνω των 10 ατόμων), 8 ευρώ (Aτέλειες)

Κρατήσεις εισιτηρίων στο more.com και τηλεφωνικά στο 210 3410011

Προσφορά μέσω COSMOTE DEALS FOR YOU

Κριτικές

Τώρα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Altera Pars, Πέτρος Νάκος, σκηνοθετεί την ιστορία τους με τις Αγγελική Κοντού και Αιλιάνα Μαρκάκη να ενσαρκώνουν τις δύο αδερφές επί σκηνής και τις Μίνα Χειμώνα και Αντα Κουγιά ως μάνα και κόρη, αντίστοιχα. Το σκηνικό είναι προσεγμένο στη λεπτομέρεια, το σενάριο βασισμένο σε ενδελεχή έρευνα. @Eλπίδα Μουμουλίδου Η Αγγελική Κοντού ξεχωρίζει ως η μεγαλύτερη από τις δύο αδερφές, δίνοντας όλο το ψυχολογικό υπόβαθρο του ρόλου της στον θεατή. Μαζί της και η νεαρότερη Αιλιάνα, και έτσι μέσα από τις δύο εκπροσωπούνται όχι μόνο η θέση της γυναίκας την εποχή εκείνη αλλά και η ταξική διαφοροποίηση. Η Αντα Κουγιά είναι εξαιρετική στον ρόλο της κόρης και η Μίνα Χειμώνα, εγνωσμένης αξίας ηθοποιός, ενσαρκώνει όλο τον συντηρητισμό μιας μικροαστικής τάξης γεμάτης συμπλέγματα... μιας τάξης που εγκληματεί εις βάρος των αδυνάτων, δεχόμενη εν τέλει παραδειγματική τιμωρία.
Διαβάστε Περισσότερα Εδώ

Μια ανεξιχνίαστη υπόθεση: «Πλάσματα του Θεού: Υπόθεση Παπέν» / Νόρα Ράλλη , ΕΦ.ΣΥΝ

 

Μια καλή παράσταση απαιτεί καλό ρυθμό και η συγκεκριμένη τον διαθέτει. Μια καλή παράσταση οφείλει να αποτελεί πρόταση και να έχει άποψη και η συγκεκριμένη αποτελεί. Ο τρόπος που, ως μαέστρος, ο σκηνοθέτης ενορχήστρωσε τις ηθοποιούς, τις χόρεψε πάνω στην σκηνή, τις δούλεψε στο βαθύτερο βάθος των χαρακτήρων τους δεν θα αρκούσε αν οι ίδιες οι ηθοποιοί δεν διέθεταν δεινή υποκριτική φαρέτρα να υποστηρίξουν τα μέρη τους έκαστη, αλλά και το όλον όλες μαζί. Να υπερασπιστούν μια ιστορία που, χρόνια μετά, μυρίζει αίμα και τρόμο, ενώ συνιστά και ένα ποιητικό-πολιτικό σχόλιο για το τι σημαίνει τελικά δύναμη, τι σημαίνει να είσαι δούλα, πού βρίσκονται τα όρια ανάμεσα στην καλοσύνη και την κακία. Βαθύ, ειλικρινές respect για όλα, για όλους, για όλες.
Διαβάστε Περισσότερα Εδώ
Εντυπωσιακή η σκηνοθετική γραμμή του Πέτρου Νάκου, εντυπωσιακή η τρυφερή κι ευαίσθητη προσέγγισή του σε αυτή την ζόρικη ιστορία. Η τρυφερότητα του αγκαλιάζει όχι μόνο τις αδελφές Παπέν αλλά και τις Λανσελέν.Ανθρώπινα πλάσματα όλες, θύματα της εποχής τους και της τάξης τους. Ο Νάκος δημιουργεί γύρω τους μια ατμόσφαιρα αγκαλιάς η οποία συνεχίζεται ακόμα και τη στιγμή του φόνου.Η σκηνοθεσία του προσεγμένη στις λεπτομέρειες, κάνει την παράσταση ατμοσφαιρική με μια έντονη εσάνς ποιητικότητας. Εν κατακλείδι, όλοι οι συντελεστές, φτιάχνουν μια παράσταση-κέντημα, μια παράσταση συναρπαστική και θα το ξαναπώ, από τις πιο αξιόλογες της φετινής σεζόν.
Διαβάστε Περισσότερα Εδώ
Ο Πέτρος Νάκος, που έγραψε και σκηνοθέτησε την παράσταση, εκμεταλλεύτηκε όλο τον χώρο της σκηνής και με τους φωτισμούς πέτυχε μια κινηματογραφική θριλερική αίσθηση. Έστησε μια παράσταση πολυεπίπεδη, γεμάτη, όπου ο θεατής ταλαντευόταν συνεχώς ψυχολογικά, πότε από τη μια πλευρά και πότε από την άλλη. Όταν έφτασε η στιγμή της δολοφονίας, μείναμε όλοι με κομμένη την ανάσα, παρακολουθώντας μια απόλυτα επιτυχημένη σκηνή, που δεν χρειάζεται περαιτέρω περιγραφή, για να μην αποκαλυφθεί η ατμόσφαιρα της παράστασης. Όσοι την παρακολουθήσετε θα με θυμηθείτε.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Με το πολιτικό κλίμα σήμερα, μια ιστορία για δύο αντίπαλες τάξεις, των οποίων ο ανταγωνισμός τροφοδοτείται από την αδυναμία τους να καταλάβουν η μία την άλλη, αντηχεί έντονα διαχρονική. Στο σύνολο της είναι μια πολύ καλά δουλεμένη παράσταση, με εξαιρετική δραματουργία, μια πολύ ενδιαφέρουσα και ψυχογραφικά ισορροπημένη μεταφορά των ιστορικών γεγονότων που συγκλόνισαν τη Γαλλία του 20ου αιώνα στο θέατρο. Να τη δείτε, είναι μια παράσταση που ξεχωρίζει στη θεατρική Αθήνα σήμερα.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Ένα έργο γροθιά στο στομάχι, σε μία εποχή όπου η κοινωνία ασφυκτιά μέσα στα πρέπει, τους συμβιβασμούς, της ηθικές αξίες, τον αποκλεισμό, την αδικία, την εκδίκηση και την αγάπη, μία ιστορία του χτες με μηνύματα του σήμερα. Η μαεστρία του σκηνοθέτη με το ατμοσφαιρικό σκηνικό (μπροστά- δεξιά-αριστερά-επάνω) εναλλάσσοντας με τους χαμηλούς ή έντονους φωτισμούς όταν χρειαζόταν, τονίζει τα σπουδαία γεγονότα του έργου, δημιουργώντας κλίμα που μας αιχμαλωτίζει!
Διαβάστε περισσότερα εδώ
″Κινηματογραφικό αλλά και απόλυτα δραματικό το αποτέλεσμα χάρη στις αποστομωτικές ερμηνείες τεσσάρων ηθοποιών που διερευνούν διαφορετικές πλευρές τής θηλυκότητας συνθέτοντάς τες σε ένα ομοιογενές, ομοιόμορφο κι απείρως καλαίσθητο αμάλγαμα, όπου η φωνητική και οπτική αρμονία μοιάζει σαν να είναι το μοναδικό, το πρώτιστο μέλημά τους.″
Διαβάστε περισσότερα εδώ
″Αυτό που θέλω να σας επισημάνω είναι η αρτιότητα αυτής της παράστασης και τολμώ να πω ότι πρόκειται ίσως για μία από τις καλύτερες για φέτος. Ο Πέτρος Νάκος υπογράφει τη σκηνοθεσία αλλά και τον φωτισμό, δίνοντας την απαραίτητη ατμόσφαιρα θρίλερ(...)Σας τη συστήνω ανεπιφύλακτα!″
Δείτε περισσότερα εδώ
Καίρια αποδεικνύεται εδώ η σκηνοθετική ευφυΐα του Πέτρου Νάκου. Στα πολλαπλά στοιχήματα της ανάδειξης των ταξικών, ψυχολογικών και προσωπικών παραμέτρων θα ήταν εύκολο και δικαιολογημένο σε ένανα βαθμό ένας δημιουργός να «χαθεί» (...) Εδώ όμως βλέπουμε μια ιδεώδη χρυσή τομή, που την υπηρετούν έμψυχα και άψυχα όντα παράλληλα και διαλεκτικά.
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Τέρατα ή επαναστάτριες, έχοντας μεταξύ τους σεξουαλικές σχέσεις ή όχι, οι μακάβριες αδελφές Papin, εκδικήθηκαν με τον πιο σκαιό τρόπο τη σύζυγο και την κόρη του εργοδότη τους, μένοντας μ’ έναν θλιβερό τρόπο στην αθανασία. Όλες ήταν Πλάσματα του Θεού. Την ενδιαφέρουσα αυτή, αληθινή ιστορία, των Αδελφών Papin, σήμερα την παρακολουθούμε στη σκηνή του Altera Pars, από ένα cast ιδιαίτερα αξιόλογων ηθοποιών.
Διαβάστε περισσότερα εδώ

Είδαμε την παράσταση ‘Πλάσματα του Θεού – Υπόθεση Παπέν’ στο Θέατρο Altera Pars / Έλενα Χατζοπούλου / Sin Web Radio

Εστιάζοντας στην παράσταση διαπιστώνουμε ότι είναι άρτια σκηνοθετημένη από τον Πέτρο Νάκο, χωρίς υπερβολές, εστιάζοντας στους ήρωες, σχεδόν σαν να τους ψυχογραφεί. Τα σκηνικά και τα κοστούμια από τον καλλιτεχνικό οργανισμό Αltera Pars έδεναν αριστοτεχνικά με τη σκηνοθεσία και τον ατμοσφαιρικό φωτισμό, μεταφέροντας τον θεατή στην εποχή, αλλά και μέσα στο σπίτι όπου συνέβησαν τα γεγονότα. Η σύνθεση της μουσικής από τον Νίκο Κριτσέλη και η επιμέλεια της κίνησης από την Ελβίρα Μπαρτζώκα, συνέθεταν τα κομμάτια του παζλ ώστε να δημιουργηθεί μια παράσταση εξαιρετική.
Διαβάστε περισσότερα εδώ

Συνεντεύξεις

Οι λόγοι του εγκλήματος των αδερφών Παπέν είναι, μέχρι σήμερα, ένας γρίφος. Ωστόσο, πώς διαμορφώνεται ένας άνθρωπος μέσα σ’ ένα σύστημα όπου η αδικία και η κακοποίηση είναι κανονικότητα; «Το έγκλημα των Παπέν έχει πολλαπλές ερμηνείες. Μπορεί να αποδοθεί στην ψυχική νόσηση· είναι γνωστό πως η Κριστίν στη φυλακή παρουσίασε εμφανή σημάδια κλονισμού κι εντέλει μεταφέρθηκε σε ψυχιατρείο, όπου και πέθανε. Μπορούμε να εστιάσουμε στην ταξική εκδίκηση· και πάλι η Κριστίν μάς προσφέρει ερείσματα, καθώς στην κατάθεσή της αναφέρει ως λόγο της επίθεσης πως “ Ήταν ή τα αφεντικά ή εμείς”. Μπορούμε, επίσης, να επιλέξουμε την αιμομικτική σχέση και την ανακάλυψή της από την κα Λανσελέν ως κίνητρο του εγκλήματος. Ωστόσο, για εμένα η μεγάλη εικόνα έχει περισσότερο σημασία από τη μεμονωμένη περίπτωση. Οι αδερφές Παπέν ήταν γέννημα μιας κοινωνίας, μιας πολιτικής, οικονομικής και ταξικής πραγματικότητας. Μιας κοινωνίας ανάλγητης και σκληρής απέναντι στους αδύναμους, που δεν τους προσέφερε διεξόδους και προοπτικές, παρά μόνο εγκλωβισμό στη μιζέρια και την κακουχία. Δεν πιστεύω ότι το κοινωνικό περιβάλλον από μόνο του είναι ικανό να δημιουργήσει τέρατα, αλλά σίγουρα βοηθάει τον σπόρο του “κακού” που ενυπάρχει σε ορισμένους ανθρώπους, να καρπίσει».
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Ο Πέτρος Νάκος, Σκηνοθέτης-Ηθοποιός-Καλλιτεχνικός Διευθυντής Θεάτρου Altera Pars υπογράφει την παράσταση «Πλάσματα του Θεού: υπόθεση Παπέν». Μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση βασισμένη στην αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν, που διέπραξαν ένα από τα πιο στυγερά και αινιγματικά εγκλήματα του 20ού αιώνα. Παίζουν : Μίνα Χειμώνα, Αγγελική Κοντού, Άντα Κουγιά, Αιλιάνα Μαρκάκη
Ακούστε τη συνέντευξη εδώ
Η Αγγελική Κοντού μας μιλά για την παράσταση “Πλάσματα του Θεού: υπόθεση Παπέν”
Ακούστε την εκπομπή εδώ

Συνέντευξη της Αγγελικής Κοντού στο ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 94FM και την Ελίζα Λιμοντζόγλου

Η υπόθεση των αδερφών Παπέν που συγκλόνισε την γαλλική κοινωνία το 1933, και ενέπνευσε τον Ζαν Ζενέ να γράψει τις εμβληματικές Δούλες του, ζωντανεύει σε μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση του καλλιτεχνικού οργανισμού Altera Pars, σε σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου. Μια καθηλωτική παράσταση για τον αποκλεισμό, την αδικία, την εκδίκηση και την αγάπη, που παντρεύει το φιλμ νουάρ με τα σύγχρονα crime series και εμπλουτίζεται με κωμικά-σατυρικά στοιχεία.  Μιλήσαμε για την παράσταση και την προσέγγιση του ρόλου της με την Αγγελική Κοντού, η οποία υποδύεται την Κριστίν, την μεγαλύτερη από τις δύο αδερφές Παπέν οι οποίες σκότωσαν την κυρία τους και την κόρη της, μετά από επτά χρόνια που βρίσκονταν στην υπηρεσία τους, κατακρεουργώντας τα πτώματά τους.
Διαβάστε περισσότερα εδώ

Συνέντευξη της Αγγελικής Κοντού στην Ηρώ Κουνάδη και το in2life

Tαυτότητα Παράστασης: